Tijdens het Hemelvaartsweekend worden ieder jaar de wedstrijden om de Kaagcup gevaren. Deze zeilwedstrijden voor lelievletten zijn een van de grootste zeilevenementen van Nederland, waaraan dit jaar bijna 300 boten en 1800 scouts meededen. Oorspronkelijk bedoeld voor de admiraliteiten Delfland en Rijnland, doen inmiddels scoutinggroepen uit heel het land mee.

Voor foto's eerst inloggen > Foto's > Waterscouts > Kaagcup 2017IMG 20170526 WA0003

Op donderdagochtend vroeg zijn we met de Waterscouts en Wilde Vaart vanuit Den Hoorn vertrokken om met alle boten naar de Kagerplassen bij Leiden te varen. Na bijna vijf uur varen kwamen we aan op het Boterhuiseiland, waar we onze tenten opgezet hebben. Ondertussen stonden onze Loodsen in het kamp aan de wal, die daar dit weekend de orde zouden bewaken. Omdat de wedstrijden pas op vrijdag zouden beginnen, was er ’s middags en ’s avonds nog ruim de tijd om wat te zwemmen en vrij te zeilen.

Op vrijdag zijn er twee wedstrijden gezeild, waarbij de volgorde van finishen belangrijk is voor de grote wedstrijd op zaterdag. Waar op vrijdag iedereen nog door elkaar ingedeeld is, zijn de wedstrijden op zaterdag ingedeeld op basis van het klassement van vrijdag. ’s Avonds hebben we op het eiland een spel gespeeld met de scoutinggroepen uit De Lier, Kwintsheul en Maasland.

Op zaterdag was het dan tijd voor de grote wedstrijd. Het weer was ook fantastisch, met behalve zon ook een stevige wind om lekker mee te zeilen. Helaas bleken we ’s avonds bij de prijsuitreiking net buiten de prijzen gevallen te zijn, met een knappe vierde plek voor onze 1029 onder leiding van bootsman Renso. Prijs of geen prijs, het was een mooi weekend met perfect zeilweer en natuurlijk een hoop gezelligheid.

Op zondag moesten we alweer vroeg op om op te ruimen, de tenten af te breken en de terugreis in te zetten. Toen we ’s middags weer terug waren in Den Hoorn, werden we onthaald voor vele enthousiaste ouders. Moe maar voldaan keerde iedereen weer huiswaarts.