WSS, het Westlands ScoutingSpektakel, en wat een spektakel was het! Een weekend lang wedstrijden, spelletjes en gezelligheid in de Staelduinse Bos met allemaal scouts uit het Westland. Wedstrijden die echt ergens om gingen, want de winnaars van het WSS mogen met Pinksteren hun regio vertegenwoordigen bij de Landelijke ScoutingWedstrijden in Baarn. Helaas hebben we dit jaarniet gewonnen (zoals we eigenlijk nooit winnen, maar dat heeft er meer mee te maken dat Den Hoorn officieel niet bij het Westland hoort, en we ons dus niet op deze manier mogen kwalificerenvoor de LSW. Daarbij zijn wij een watergroep, en is de LSW voor landscouts. Wij hebben de Kaagcup om ons te kwalificeren voor de Landelijke Zeilwedstrijden.), maar dat mocht de pret niet drukken.

De LSW staan dit jaar in het teken van ‘De Toekomstboom’, en ook het WSS was daaromheen gebouwd. Dit betekende dat er het hele weekend lang kaartjes met onderdelen van De Toekomstboom - denk aan een ent, mest en vlinders - verzameld en geruild konden worden om zo punten te verdienen. Het startpakket hiervoor kon verdiend worden bij het spel op vrijdagavond. Bij dit spel moesten zo veel mogelijk olievaten verdiend worden door plastic te verzamelen met je schepen, terwijl Greenpeace je op de hielen zit.

Na dit spel werd het kampvuur nog even opgestookt voordat de koude nacht in een warme slaapzak doorgebracht moest worden. Zaterdag was de dag van de wandeltocht. In groepjes moesten de leden met hun routetechnieken de weg naar het Hoekse Bos vinden, waar posten met verschillende opdrachten op ze wachtten. Deze opdrachten hadden te maken met de natuur en het milieu, zo moest er bijvoorbeeld een waterfilter gemaakt of afval gerecycled worden. ‘s Avonds was er een heus doe-het-zelf buffet voor het eten, waarbij iedereen zijn of haar eigen patat kon snijden en bakken, zelf pannenkoeken kon maken en er ook nog versgemaakte soep, pizza en hamburgers te krijgen waren. De rijen voor de pannen waren wat lang, maar het resultaat mocht er zijn. Uitgeput van de wandeltocht of niet, ‘s avonds waren er nog actieve spelletjes te doen, zoals voetballen met een rok aan, waardoor je je voeten niet ziet, of basketballen op een springkussen terwijl je vastzit aan je tegenstander met een elastiek - hilariteit gegarandeerd.

Zondag was het alweer tijd om naar huis te gaan, maar niet voordat er een moord opgelost werd: levend Cluedo. Hannah Greenlove was dood gevonden onder haar Toekomstboom, maar wie had het gedaan? De leden moesten erachter zien te komen door de personen die rondliepen in het bos aan de tand te voelen en hun alibi’s te controleren. Waren het de houthakkers die een hekel aan haar hadden? De mannen van Greenpeace (“RED DE WALVIS!”, “KAPPEN MET BOMEN KAPPEN!”)? Of toch de hardloper die steeds zo verdacht wegrende bij moeilijke vragen? Toen uiteindelijk de journaliste beschuldigd en berecht was, was het weekend alweer ten einde en werd de terugtocht naar Den Hoorn ingezet.

Kijk voor foto’s op onze facebookpagina en/of die van de WSS.