Het Hemelvaartsweekend is voor veel leden, en zeker wat betreft het zeilen, het hoogtepunt van het jaar. In dit weekend vindt namelijk ieder jaar de Kaagcup plaats, zeilwedstrijden voor de hele provincie Zuid-Holland en daarbuiten. Het is zo vlak na het onderhoudsseizoen ook de klassieke opening van het vaarseizoen. Dit jaar waren we met een grote delegatie, omdat voor het eerst sinds jaren niet alleen de Waterscouts en Wilde Vaart/Explorers maar ook de Loodsen/Roverscouts meegingen.20160505 103548

Hemelvaart viel dit jaar samen met Bevrijdingsdag, dus op 5 mei vertrokken wij per boot naar de Kagerplassen, net boven Leiden. Na jaren van werkzaamheden was dit jaar eindelijk de route via de Delftse binnenstad weer open, wat uren omvaren via het Westland scheelt. Er bleek echter wel een nieuw probleem ontstaan: de sluis in Leidschendam had aangekondigd in de eerste week van mei maar 2 uur per dag open te gaan voor vaarverkeer. Met de verwachte drukte van pleziervaart en meerdere scoutinggroepen die naar de Kaag onderweg zouden zijn, hebben we het risico op lang wachten niet genomen en zijn we op woensdagmiddag al met de boten door de sluis gevaren. Op donderdag zijn alle leden dan daar ingestapt voor het laatste stuk.

Hierdoor waren we relatief vroeg op het Boterhuiseiland, ons thuis voor de komende 3 nachten. Met de hete zon hoog boven ons hebben we ons immense kampterrein opgebouwd: 6 slaaptenten en de grote circustent voor koken en eten. De Waterscouts hebben zelfs nog tijd gehad om een rondje te varen, oefenen voor de wedstrijden van de volgende dag.
De kookstaf sinds jaar en dag, Johan en Vince, hebben ons verrast met de donderdagmaaltijd sinds jaar en dag: nasi goreng. Misschien nog wel lekkerder dan vorig jaar! Nadat we iedereen van het looppad verjaagd hebben met een potje voetbal was het tijd om naar bed te gaan. De wekker zou weer vroeg gaan.

Vrijdag is de dag van de kwalificatiewedstrijden voor zaterdag. Twee wedstrijden stonden op het programma, en hoe beter je die zeilt, hoe hoger je klassering op zaterdag. Wij hadden 2 boten per speltak, waarvan 1 gehuurd van de Willem de Zwijgergroep uit Delft. De Waterscouts hadden de grote pech dat het roer van de blauwe 409 het begaf tijdens de eerste race. Gelukkig konden ze deze nog wel uitzeilen, maar zo konden ze natuurlijk niet aan de tweede wedstrijd beginnen, waarvoor ze dus helaas automatisch gediskwalificeerd waren. Gelukkig hadden we in Den Hoorn nog wel een reserveroer liggen, wat ook nog (zij het met moeite) bleek te passen in de vingerlingen van de 409. Zo konden ze in ieder geval op zaterdag nog wel zeilen.
's Avond stond er - zoals de traditie voorschrijft - andijviestamppot op het menu, gevolgd door lompe spelletjes met andere Westlandse groepen. Een eervolle vermelding is hierbij op zijn plaats voor Anna, het kleinste meisje van iedereen, die mooi wel Britse Bulldog wist te winnen.

De wedstrijd op zaterdag is altijd een wat langere, en met de uitstekende wind kon er een mooie race gezeild worden. Behalve de wind waren overigens ook de zon en temperatuur fantastisch, een combinatie die we niet vaak gezien hebben tijdens de Kaag, en zeker niet het hele weekend. Helaas was het water nog wel steenkoud, dus echt lekker zwemmen zat er niet in. 's Avonds bleek dat de 409, die met het reserveroer, de derde plaats heeft behaald in hun veld! Gefeliciteerd Jasper, Luuk, Berend, Tim, Juliëtte en Anna!
Na het eten (pasta, uiteraard) konden sommige Waterscouts het niet laten weer mee te doen met Britse Bulldog met onze overburen uit De Lier, terwijl anderen liever toekeken.

De volgende dag was alweer de laatste. Het kampterrein moest afgebroken worden, en de lange terugtocht ingezet. Gelukkig zou de sluis in Leidschendam vandaag wel meewerken, waardoor we gewoon in één keer terug naar Den Hoorn konden. Zittend in de boten, genietend van de zon zijn we teruggevaren. Dankzij het perfecte weer en de mooie zeilprestaties was het weer een editie om nooit te vergeten.

Kijk voor foto's op onze facebookpagina, en onze eigen site.

Kaagcup 2016, kagerplassen, Nederland from Skyviewholland.nl on Vimeo.