Het Scoutingspel is gebaseerd op de spelvisie SCOUTS en het spelaanbod is uitgewerkt in activiteitengebieden, steeds passend bij het niveau en de leeftijd van de kinderen. Op die manier groeien ze in hun persoonlijke ontwikkeling. Binnen elk activiteitengebied zijn er voor alle speltakken leuke, leerzame en uitdagende activiteiten te bedenken in een doorlopende lijn van bever tot en met roverscouts. Dit wordt ook wel de progressiematrix genoemd.laatjeuitdagen 300x300

Soorten Scouting

Zoals je misschien weet, zijn er verschillende soorten Scouting: landscouting, waterscouting en luchtscouting.

Speltakken

Binnen een Scoutinggroep zijn er verschillende speltakken waarin kinderen uit één leeftijdsgroep hun spel spelen: bevers, waterwelpen, waterscouts, explorers en roverscouts. Op de verschillende speltakpagina’s vind je informatie over de specifieke speltak.

Niet-formeel leren

Door de stimulerende omgeving en uitdagende activiteiten leren kinderen en jongeren bij Scouting heel veel, zonder dat ze dit zelf zo ervaren, want plezier en gezelligheid staan centraal. De niet-formele manier van leren bij Scouting zit tussen formeel (op school, met vastgestelde doelen en eisen) en informeel (spontaan, in het dagelijks leven) leren in.