Met dank aan Jantje Beton, Aymonfonds en het Rabobank coöperatiefonds kunnen we melden dat we onze vloot hebben kunnen uitbreiden met 8 kano's en een wegtrailer hiervoor.

De kano's zijn opgehaald in Wormer. Zoals je kunt zien helemaal nog verpakt in het plastic. We hopen dat de leden van Scouting Den Hoorn veel plezier gaan beleven aan deze kano's.

Persbericht Rabobank

Scouting Den Hoorn kan kano-vloot verder uitbreiden

Scouting Den Hoorn heeft een donatie van €750,- ontvangen uit het Rabobank Coöperatiefonds. Dat bedrag gebruikt de organisatie voor het aanschaffen van acht nieuwe kano’s en een trailer. Die zijn hard nodig, omdat het ledenaantal flink in de lift zit. De oorzaak: de coronacrisis. Bestuursleden Bert-Rik de Zwart en Dennis van der Sluis van Scouting Den Hoorn: “Ouders willen dat hun kinderen buiten uitgedaagd worden, en dat is precies wat we doen bij de scouting.”

Iedere vereniging of stichting in de omgeving van Delft en Midden-Delfland, Pijnacker, Nootdorp, Delfgauw en Lansingerland kan een aanvraag voor een donatie indienen. Met het Rabobank Coöperatiefonds investeert de bank een deel van haar winst in lokale projecten en initiatieven. Afgelopen periode werden de aanvragen van zes initiatieven in de regio goedgekeurd. Het gaat daarbij om een totaalbedrag van € €11.250,-.

Acht extra kano’s

Eén van die organisaties is Scouting Den Hoorn. Door de coronacrisis steeg het aantal leden. Zo zijn er inmiddels zestig welpen (scouts in de leeftijd van 7 tot en met 11 jaar): een verdubbeling vergeleken met een jaar daarvoor, vertelt voorzitter Bert-Rik de Zwart. “We zijn flink gegroeid. Maar nieuwe leden kunnen zich nog steeds aanmelden. Zeker meiden in de leeftijd van 12 tot 16 jaar zijn welkom.”

Scouting Den Hoorn wil nieuwe leden kennis laten maken met het water: de organisatie heeft namelijk een afdeling waterscouts. Maar door de stijging van het aantal leden was de spoeling dun geworden. Er zijn dus te weinig kano’s om alle leden een goede kennismaking aan te kunnen bieden, vertelt penningmeester Dennis van der Sluis.

Daarom zijn acht extra kano’s nodig. Van der Sluis: “We hebben al een heel scherpe prijs via een importeur.” De Zwart: “Daarnaast willen we een trailer. De kano’s gebruiken we namelijk ook tijdens het zomerkamp; ze moeten dus vervoerd worden. Waarheen dat kamp dit jaar gaat? Dat is nog een verrassing voor de leden.”

Het gaat lukken!

De begroting van de scouting bood echter onvoldoende ruimte voor de aanschaf van de kano’s en de trailer. “We hebben sinds vorig jaar een nieuw clubgebouw, en daarvoor zijn we diep gegaan. En door de coronacrisis hebben we minder inkomsten door verhuur of horeca.” De contributie verhogen was ook geen optie. “We willen een laagdrempelige vereniging zijn die voor iedereen toegankelijk is.”

Daarom schreef Scouting Den Hoorn een aantal organisaties aan voor een donatie, zoals het Rabobank Coöperatiefonds. De Zwart: “Het is fantastisch dat er initiatieven als het Coöperatiefonds bestaan.” Van der Sluis: “We zitten inmiddels op de helft van de benodigde donaties. We zijn er dus nog niet, maar ik weet zeker: het gaat lukken. Die kano’s komen er dus!”

Mark de Goffau, accountmanager Bedrijven bij Rabobank: “Het is mooi dat een vrijwilligersorganisatie als Scouting Den Hoorn ervoor zorgt dat kinderen in contact komen met de natuur. Dat het belangrijk is, blijkt uit het hoge ledenaantal. Daarom dragen we graag bij aan de aanschaf van de kano’s en de trailer.”